Yabancıların Türkiye’ye girişleri ve Türkiye’de bulundukları sürece ikamet işlemleri, Türkiye’den istenecek koruma talepleri Yabancılar ve Uluslararası Koruma kanunu kapsamında değerlendirilir.
İkamet İzni Nedir
Türkiye İkamet İzni
En Çok Sorulan Sorular
- Türkiye’de bulunan bir yabancı siyasi düşünceleri, dini, ırkı vb. nedenlerle işkenceye veya insanlık dışı muameleye veya hayati tehlike yaşayacağı bir yere gönderilemez.
Pasaport veya Pasaport yerine geçecek belgesi, vizesi, ikamet veya çalışma izni olmayanlar, sahte belgelerle giriş yapmak isteyenler
Vize, ikamet ini ve vize muafiyeti süresinin bitiminden itibaren en az 60 gün süreli pasaportu olmayan yabancılar
Türkiye’ye girişleri yasaklanmış olan yabancılar,
Kamu düzeni ve güvenliği için zararlı olduğu düşünülen kişiler yabancılar,
Kamu sağlığını tehdit edebilecek hastalık taşıyanlar,
Uluslararası anlaşmalara göre iade edilmesi gereken suçları işleyenler,
Türkiye’de kalacağı süreyi kapsayacak sağlık sigortası olmayanlar
Türkiye’ye geliş amacını makul şekilde açıklayamayanlar
Kalacağı sürede yeterli maddi imkanı olmayanlar,
Vize ihlali veya önceki ikameti döneminden ödemediği harç vb. borcunun bulunması
- Vatansız olup Vatansız Kimlik belgesi olanlar,
- Türkiye’deki diplomatlar ve konsolosluk memurları ve bunların aileleri
- Statüleri anlaşmalarla belirlenmiş olan Uluslararası kuruluşların ülkemizdeki temsilcileri
- Türkiye Cumhuriyeti’nin imzaladığı anlaşmalara göre ikamet izninden muaf olanlar
NOTE : İkame izninden muafiyet sağlayan durum değiştikten sonra 10 gün içinde başvuru yapmaları gerekir!
NOTE : Yurtdışından ikamet izni alanlar giriş tarihinden itibaren en geç 20 iş günü içinde Nüfüs müdürlüğüne başvuru yaparak adresini kaydettirmek zorundadır.
NOTE : Geçerli çalışma izni aynı zamanda ikamet izni yerine geçer.
- Zorunlu kamu hizmeti, Sağlık ve eğitim nedenleri hariç olmak üzere bir yılda altı ayı geçen veya son 5 yılda toplam bir yıldan fazla süre ile Türkiye dışında kalmak kesinti sayılır.
- İkamet izni gerekçesi değiştiği zaman yeni kalış sebebine uygun olacak yeni ikamet izni başvurusunda bulunmak gerekir!
Kısa dönem ikamet izni
Aile ikamet izni
öğrenci ikamet izni
Uzun dönem ikamet izni
İnsani ikamet izni
İnsan ticareti mağduru ikamet izni
Türkiye’de gayrimenkul sahibi olanlar
Bilimsel araştırmalar yapmak için gelenler
Ticari faaliyetler veya şirket kurmak için gelenler
Hizmet içi eğitim amacıyla gelenler
Türkiye’nin imzaladığı anlaşmalar veya öğrenci değişim programları kapsamında gelenler
Turizm amacıyla gelenler
Tedavi amaçlı gelenler ( bu kişilerin kamu sağlığına aykırı hastalık taşımaması gerekir ! )
Türkçe öğrenim kurslarına katılacaklar
Resmi kurumlar vasıtasıyla ülkemizde eğitim, staj ve kurslara katılmak için gelenler
Aile ikametinden geçiş yapacaklar
Türkiye’deki üniversitelerden mezuniyetinden itibaren 6 ay içinde müracaat edenler
- Türk vatandaşlarının, Mavi Kartlı olanların veya ikamet izinlerinden birine sahip olan yabancılar ile mültecilerin ve ikincil koruma statüsü sahiplerinin;a) Yabancı eşine,
b) Kendisinin veya eşinin ergin olmayan yabancı çocuğuna,
c) Kendisinin veya eşinin bağımlı yabancı çocuğuna aile ikamet izni düzenlenebilir.
- Aile ikamet izni her defasında en fazla 3 yıl için verilebilir. Ancak hiç bir şekilde destekleyicinin ikamet süresini geçemez!
- Aile ikamet izni başvurusu yapan yabancının çok eşli olması durumunda sadece bir tanesine ikamet izni verilebilir. Ancak, yabancının bütün çocukları için aile ikamet izni verilebilir.
NOTE : Çocukların aile ikamet izni taleplerinde ortak velayeti bulunan anne veya babanın onayı gerekir.
NOTE : Aile ikamet izinleri, 18 yaşından küçük yabancıların ilk ve ortaöğretim kurumlarında öğrenci ikametine gerek kalmadan eğitim olanağı sağlar.
- Türk vatandaşı ile evli olan yabancının 3 yıllık aile ikametiyle kaldıktan sonra boşanması durumunda kısa dönem ikamet izni verilebilir. Ancak eğer yabancı eş şiddete maruz kaldıysa ve bu mahkeme tarafından karara bağlanmış ise 3 yıllık şart aranmaz.
Bağlı oldukları destekleyicinin ölmesi durumunda bu kişiye bağlı olarak aile izni ile ikamet edenler herhangi bir süreye bakılmadan kısa dönem ikamet izni alabilir.
-
- Toplam gelirinin asgari ücretten az olmamak kaydıyla ailedeki her bir kişi için en az asgari ücretin 1/3 oranında gelir olması
- Tüm aile fertlerinin sağlık sigortasının olması
- Başvuru tarihi itibariyle geçmiş 5 yıllık sürede aile birliğine karşı herhangi bir suş işlememiş olması ve bunu sabıka kaydıyla ispat edebilmesi
- Türkiye’de en az bir yıl ikamet ediyor olması ( Türk vatandaşı ile evli olanlardan istenmez ) adres kayıt sisteminde kaydının bulunması
Note: mülteciler ve ikincil koruma statüsünde bulunanlar için yukarıdaki şartlar aranmaz!
Eşlerin ikisinin de 18 yaşını doldurması gerekir.
- Ülkemizde bir üniversitede ön lisans, lisans, yüksek lisans, doktora, Tıpta Uzmanlık Eğitimi (TUS), Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi (DUS) seviyelerinde eğitim görecek yabancılara öğrenci ikameti verilebilir.
- Öğrenci ikamet izni, öğrencinin yalnızca eş ve çocuklarına aile ikamet izni başvurularında destekleyici olma hakkı sağlamaktadır. Diğer yakınlarına, ikamet izni alma konusunda hiçbir hak sağlamaz.
Yabancı öğrencinin öğrenim süresi bir yıldan kısa ise öğrenci ikamet izni öğrenim süresini aşamaz.
Kamu kurum ve kuruluşları aracılığıyla gelerek Türkiye de öğrenim görecek yabancılara, öğrenim süresince ikamet izni verilebilir.
Bakımı ve masrafları gerçek veya tüzel kişi tarafından üstlenilen ilk ve orta derecede öğrenim görecek yabancılara, velilerinin veya yasal temsilcilerinin muvafakatiyle öğrenimleri süresince birer yıllık sürelerle öğrenci ikamet izni verilebilir ve uzatılabilir.
Başvuru formu
Pasaport un ön sayfası ve giriş-çıkış damgasının bulunduğu sayfaların fotokopisi
4 adet fotoğraf (son 6 ayda çekilmiş fonu beyaz ve biyometrik )
Geçerli Sağlık Sigortası
Öğrenci Belgesi
Adres bilgisini gösterir belge
İkamet izni kart bedelinin ödeme makbuzu
-
- Doğum Belgesi
- Muvafakatname : Öğrencinin anne ve babasının çocuklarının Türkiye’de öğrenim görmesine ve yaşamasına izin verdiğini gösteren ve ülkesindeki yetkili makamlarca düzenlenmiş belge.
Bu belgelerin Apostil şerhli veya ülkemizdeki temsilciliklerinden onaylı olması gerekir !
-
- Kayıt dondurma,
- Üniversiteden ilişik kesme,
- Kayıt yenilememe.
Bu durumlarda öğrenci ikamet izniniz iptal edilir.
- Adres, pasaport, medeni hal vb. değişiklikleri mutlaka 20 gün içinde İl Göç İdaresi Müdürlüğüne bildirmek gerekir
- İlk kayıt tarihlerinden itibaren üç ay içinde genel sağlık sigortalısı olmak için talepte bulunan yabancı öğrencilerden ayrıca sağlık sigortası istenmez. Ancak, kayıt tarihinden itibaren üç ay içinde başvuruda bulunmayarak genel sağlık sigortalısı olma hakkını kaybedenler özel sağlık sigortası yaptırmalıdır.
- a) Aynı öğretim kurumunda fakülte veya bölüm değişikliği ile aynı ilde öğretim kurumu değişikliği durumunda öğrenciliğe ara verilmemesi ve süresinde bildirimde bulunulması kaydıyla mevcut ikamet izni geçerliliğini korur. İkamet izni öğrenim süresinden kısa ise iznin bittiği tarihten itibaren öğrenim süresi kadar uzatılır. Aynı il il içinde meydana gelen değişiklikler 20 gün içinde il göç idaresine bildirilmelidir.b) Farklı bir ilde öğrenime devam edilecek olunması durumunda öğrenime devam edilecek il valiliğince mevcut ikamet izni kesilerek yeni öğrenim süresi kadar yeni ikamet izni düzenlenir. Farklı şehirler arasında yapılan bu geçişler yeni okuldan alınacak öğrenci belgesiyle 10 gün içinde il göç idaresi müdürlüğüne bildirilmelidir.
- Türkiye de örgün öğrenim gören ön lisans, lisans, yüksek lisans ve doktora öğrencileri, çalışma izni almak kaydıyla çalışabilirler. Ancak, ön lisans ve lisans öğrencileri için çalışma hakkı, ilk yıldan sonra başlar. Çalışma izni başvuruları Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına yapılmaktadır.
– Öğrenci ikamet izni düzenlenmesi için aranan şartların karşılanamaması veya ortadan kalkması,
– Öğrenimini sürdüremeyeceği yönünde kanıtların ortaya çıkması,
– Öğrenci ikamet izninin veriliş amacının dışında kullanıldığının belirlenmesi,
– Hakkında geçerli sınır dışı etme kararı veya Türkiye’ye giriş yasağı bulunması,
hallerinde kısa dönem ikamet izni verilmez, verilmişse iptal edilir, süresi bitenler uzatılmaz.
Türkiye’de yaşayan yabancılardan aranan şartlara sahip olanlara, İçişleri Bakanlığının onayıyla valilik tarafından uzun dönem ikamet izni verebilir.
Kesintisiz en az sekiz yıl ikamet izniyle Türkiye’de yaşamış olmak (Kesintisiz sekiz yılın hesaplanmasında öğrenci ikamet izni süresinin yarısı, diğer ikamet izinlerinin ise tamamı sayılmaktadır.),
– Son üç yıl içinde sosyal yardım almamış olmak,
– Kendisi veya varsa ailesinin geçimini sağlayacak yeterli ve düzenli gelire sahip olmak,
– Geçerli sağlık sigortasına sahip olmak,
– Kamu düzeni veya kamu güvenliği açısından tehdit oluşturmamak
Mülteci,
şartlı mülteci,
ikincil koruma statüsü sahipleri,
insani ikamet izni sahiplerine,
- geçici koruma sağlananlara,
uzun dönem ikamet izni verilmez.
Uzun Dönem ikamet izni süresiz düzenlenmektedir.
– Kesintisiz en az sekiz yıl ikamet izniyle Türkiye’de yaşamış olmak ( Kesintisiz sekiz yıllık sürenin hesaplanmasında öğrenci ikameti ile geçen sürenin yarısı sayılır, diğer ikamet izin sürelerinin ise tamamı sayılır) ,
– Son üç yıl içinde sosyal yardım almaması,
– Düzenli ve yeterli bir gelirinin olması,
– Geçerli bir sağlık sigortasına sahip olması,
– Kamu düzeni veya güvenliğine aykırı bir durumunun olmaması
- askerlik yapma yükümlülüğü,
- seçme ve seçilme,
- kamu görevlerine girme
- muaf olarak araç ithal etme
- özel kanundaki düzenlemeler hariç sosyal güvenliğe ilişkin hakları saklı kalmak kaydıyla
Türk vatandaşlarına tanınan haklardan yararlanabilirler.
- Kamu düzeni veya kamu güvenliği açısından ciddi tehdit oluşturmak,
- Sağlık, eğitim ve ülkesindeki zorunlu kamu görevleri dışındaki nedenlerle kesintisiz olarak bir yıldan fazla sürede Türkiye dışında yaşamak
- Tekrar başvurularda kesintisiz sekiz yıl ikamet izniyle Türkiye de kalma şartı aranmaz ve başvuru en geç bir ay içinde neticelendirilir.
- Uzun Dönem ikamet izni süresiz düzenlenmektedir.
- (Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu Madde 54 )
- İşlediği bir suçtan dolayı hapis cezası alan yabancı, koşullu salıverilme hakkını kullanıp hapisten çıkan veya cezasının tamamladıktan sonra, sınır dışı edilme konusu değerlendirilmek üzere içişleri Bakanlığına bildirilenler
- İşlediği suç nedeniyle iki yıl veya daha fazla süreyle hapis cezasına mahkum edilenler,
- Terör örgütü yöneticisi, üyesi, destekleyicisi veya çıkar amaçlı suç örgütü yöneticisi, üyesi veya destekleyicisi olanlar,
- Türkiye’ye giriş, vize ve oturma izinleri için yapılan işlemlerde gerçek dışı bilgi ve sahte evrak kullananlar
- Türkiye’de bulunduğu zaman içinde geçimini yasadışı yollardan sağlayanlar,
- Kamu düzeni, kamu güvenliği ya da kamu sağlığı açısından tehdit oluşturanlar,
- Vize veya vize muafiyeti süresini 10 günden fazla aşanlar veya vizesi iptal edilenler,
- Oturma izinleri iptal edilenler,
- Oturma izni süresinin sona ermesinden itibaren kabul edilebilir bir gerekçesi olmadan ikamet izni süresini 10 günden fazla ihlal edenler,
- Oturma izni uzatma başvuruları reddedilenlerden, 10 gün içinde Türkiye’den çıkış yapmayanlar Çalışma izni olmadan çalıştığı tespit edilenler,
- Türkiye’ye giriş ve çıkış sırasında yasal hükümleri ihlal edenler,
- Daha önceden Türkiye’ye girişi yasaklanmış olmasına rağmen Türkiye’ye gelenler
- Uluslararası koruma başvurusu reddedilen, uluslararası korumadan hariçte tutulan, başvurusu kabul edilemez olarak değerlendirilenler,
- Başvuru sahibi veya uluslararası koruma statüsü sahibi kişiler hakkında, sadece ülke güvenliği için tehlike oluşturduklarına dair ciddi emareler bulunduğunda veya kamu düzeni açısından tehlike oluşturan bir suçtan kesin hüküm giymeleri durumunda sınır dışı etme kararı alınabilir.
- YABANCILAR VE ULUSLARARASI KORUMA KANUNU MADDE 55 ) 54 üncü madde kapsamında olsalar dahi, aşağıdaki yabancılar hakkında sınır dışı etme kararı alınmaz:
- a) Sınır dışı edileceği ülkede ölüm cezasına, işkenceye, insanlık dışı ya da onur kırıcı ceza veya muameleye maruz kalacağı konusunda ciddi emare bulunanlar (m.55/1-a),
b) Ciddi sağlık sorunları, yaş ve hamilelik durumu nedeniyle seyahat etmesi riskli görülenler (m.55/1-b),
c) Hayati tehlike arz eden hastalıkları için tedavisi devam etmekte iken sınır dışı edileceği ülkede tedavi imkânı bulunmayanlar (m.55/1-c),
d) Mağdur destek sürecinden yararlanmakta olan insan ticareti mağdurları (m.55/1-ç),
e) Tedavileri tamamlanıncaya kadar, psikolojik, fiziksel veya cinsel şiddet mağdurları (m.55/1-d).
55 inci madde kapsamında olup olmadıklarına ilişkin değerlendirme her yabancı için ayrı ayrı yapılır. Bu yabancıların ülkede kalabilmesi için kendilerine insani ikamet izni verilebilecek olup, bu kimselerden belli bir adreste ikamet etmeleri, istenilen şekil ve sürelerde bildirimde bulunmaları da istenebilecektir.
Söz konusu durumların sona ermesi hâlinde bu yabancılar hakkında sınır dışı etme kararı alınacaktır.
- İdare mahkemesine başvuru ve özellikleri:Yabancı veya yasal temsilcisi ya da avukatı, sınır dışı etme kararına karşı, kararın tebliğinden itibaren on beş gün içinde idare mahkemesine başvurabilir.
- Mahkemeye başvuran kişi, sınır dışı etme kararını veren makama da başvurusunu bildirir.
- Mahkemeye yapılan başvurular on beş gün içinde sonuçlandırılır.
- Mahkemenin vermiş olduğu karar kesindir.
- Yabancının rızası saklı kalmak kaydıyla, dava açma süresi içinde veya yargı yoluna başvurulması hâlinde terör örgütleri ile ilgisi olanlar ve kamu düzeni ve kamu güzenliği veya kamu sağlığı için tehdit oluşturanlar hariç, yargılama sonuçlanıncaya kadar yabancı sınır dışı edilmez.
- Bireysel başvuru hakkı Anayasa ile herkese tanındığından, hakkında sınır dışı etme kararı alınan yabancı da, idare mahkemesinin kararı üzerine Anayasa Mahkemesine başvurabilir.
Türkiye’yi Terke Davet
- Sınır dışı etme kararı verilen yabancıların kendilerine bilgi verildikten sonra on beş günden az olmamak üzere en fazla otuz gün süre tanınır.
- Türkiye’den çıkış için süre tanınan kişilere “Çıkış İzin Belgesi” verilir.
- Ülkeyi terk etmesi istenen kişilerden zamanında terk edenler hakkında giriş yasağı kararı alınmayabilir.
Süresi içinde Türkiye’yi terk etmeyen yabancılar, idari gözetim altına alınır.
- a) Sınır dışı edileceği ülkede ölüm cezasına, işkenceye, insanlık dışı ya da onur kırıcı ceza veya muameleye maruz kalacağı konusunda ciddi emare bulunanlar (m.55/1-a),
-
- Aşağıdaki kişiler Türkiye’yi terke davet edilmez ve kendilerine yukarıda bahsi geçen süre uygulanmaz:
- Kaçma ve kaybolma riski bulunanlar,
- Yasal giriş veya yasal çıkış kurallarını ihlal edenler,
- Sahte belge kullananlar,
- Asılsız belgelerle ikamet izni almaya çalışanlar veya aldığı tespit edilenler,
- Kamu düzeni, kamu güvenliği veya kamu sağlığı açısından tehdit oluşturanlar.Sınır Dışı Etmek Üzere İdari Gözetim ve Süresi
İdari Gözetim Kararı
Sınır dışı etme kararı alınanlardan aşağıda sayılanlar hakkında valilik tarafından idari gözetim kararı alınır:
- Kaçma ve kaybolma riski bulunanlar,
- Türkiye’ye giriş veya çıkış kurallarını ihlal edenler,
- Sahte ya da asılsız belge kullananlar,
- Kabul edilebilir bir mazereti olmaksızın Türkiye’den çıkmaları için tanınan sürede çıkmayanlar,
- Kamu düzeni, kamu güvenliği veya kamu sağlığı açısından tehdit oluşturanlar.
Haklarında idari gözetim kararı alınanlar Geri Gönderme Merkezlerinde (GGM) tutulurlar. - Bir yabancı en fazla 6 ay Geri Gönderme Merkezinde tutulabilir.
- İdari gözetimin devamına gerek olup olmadığı valilik tarafından 30 günlük sürelerle değerlendirilir, gerek görülmez ise İçişleri bakanlığının onayı ile gözetim kararı kaldırılır ve kendisine Çıkış İzin Belgesi verilir.
Bu yabancılardan belli bir adreste ikamet etmeleri veya istenilen şekil ve sürelerde bildirimde bulunmaları istenebilir.
- İdari gözetim altına alınan kişi veya yasal temsilcisi ya da avukatı, idari gözetim kararına karşı sulh ceza hâkimine başvurabilir.
- Başvuru idari gözetimi durdurmaz.
- Dilekçenin idareye verilmesi hâlinde, dilekçe yetkili sulh ceza hâkimine derhâl ulaştırılır.
- Sulh ceza hâkimi incelemeyi beş gün içinde sonuçlandırır.
- Sulh ceza hâkiminin kararı kesindir.
- İdari gözetim altına alınan kişi veya yasal temsilcisi ya da avukatı, idari gözetim şartlarının ortadan kalktığı veya değiştiği iddiasıyla yeniden sulh ceza hâkimine başvurabilir.
- Geri gönderme merkezindeki yabancılar, kolluk birimi tarafından sınır kapılarına götürülür.
Geri gönderme merkezlerine sevk edilmesine gerek kalmadan sınır dışı edilecek olan yabancılar, Genel Müdürlük taşra teşkilatının koordinesinde kolluk birimlerince sınır kapılarına götürülür.
- Sınır dışı edilecek yabancıların seyahat masrafları kendileri tarafından karşılanır, eğer parası yoksa Göç Müdürlüğü tarafından ödenir. Masraflar geri ödenmediği sürece, yabancının Türkiye’ye girişine izin verilmez.
- Masrafların yabancı tarafından karşılanamadığı durumlar için konulacak tahdit, niteliği itibariyle bir sınırlama sebebidir. Yabancı hakkında başka bir yasak konulmamışsa, masrafları ödemesi şartıyla sınırlama kaldırılacaktır ve ülkeye girişine izin verilecektir.
- Sınır dışı etme sebebiyle gerçekleşen masraflar bir amme alacağıdır ve maliye veznelerince tahsil edilecektir. Borçlu yabancı memlekette bulunduğundan, bu alacak için zamanaşımı işlemeyecektir. Bu sebeple yabancı hakkında süresiz bir tahdit girilmesine engel bulunmamaktadır.
- Gerçek veya tüzel kişiler, kalışlarını veya dönüşlerini taahhüt ettikleri yabancıların sınır dışı edilme masraflarını ödemekle yükümlüdür.
- İşveren firma yabancının ve varsa eş ve çocuklarının konaklama giderlerini, ülkelerine dönmeleri için gerekli masrafları ve gerektiğinde sağlık harcamalarını karşılamak zorundadır.
- İnsani nedenlerle Türkiye’de kalması gerekli görülen ve diğer ikamet izni verilemeyecek durumda olanlara verilen, istisnai bir ikamet izin türüdür. Daha detaylı bilgi için doğrudan bizi arayabilirsiniz
- İnsan Ticareti mağduru olan veya olabileceği ihtimali olan yabancılara, bulunduğu ilin valiliği tarafından, 30 gün süreli ikamet izni verilebilir ve en fazla altışar aylık sürelerle uzatılır ve toplam 3 yılı geçemez!
- bu kişiler suçun fiilleriyle yeniden bağ kurdukları tespit edilmeleri halinde ikamet izni iptal edilir.
- Mülteci
- Avrupa ülkelerinde meydana gelen olaylar nedeniyle; ırkı, dini, tabiiyeti, belli bir toplumsal gruba mensubiyeti veya siyasi düşüncelerinden dolayı zulme uğrayacağından haklı sebeplerle korktuğu için vatandaşı olduğu ülkenin dışında bulunan ve bu ülkenin korumasından yararlanamayan ya da söz konusu korku nedeniyle yararlanmak istemeyen yabancıya veya bu tür olaylar sonucu önceden yaşadığı ikamet ülkesinin dışında bulunan, oraya dönemeyen veya söz konusu korku nedeniyle dönmek istemeyen vatansız kişiye statü belirleme işlemleri sonrasında verilen statüyü ifade eder.
- Mülteci statüsü sahibi yabancıya Göç İdaresince verilecek kimlik belgesi çalışma izni yerine geçeceğinden;bu statüleri kazanmış kişiler söz konusu kimlik belgesiyle ülkemizde çalışabilirler.
Şartlı Mülteci
- Avrupa ülkeleri dışında meydana gelen olaylar sebebiyle; ırkı, dini, tabiiyeti, belli bir toplumsal gruba mensubiyeti veya siyasi düşüncelerinden dolayı zulme uğrayacağından haklı sebeplerle korktuğu için vatandaşı olduğu ülkenin dışında bulunan ve bu ülkenin korumasından yararlanamayan, ya da söz konusu korku nedeniyle yararlanmak istemeyen yabancıya veya bu tür olaylar sonucu önceden yaşadığı ikamet ülkesinin dışında bulunan, oraya dönemeyen veya söz konusu korku nedeniyle dönmek istemeyen vatansız kişiye statü belirleme işlemleri sonrasında verilen statüyü ifade eder. Üçüncü ülkeye yerleştirilinceye kadar, şartlı mültecinin Türkiye’de kalmasına izin verilir.
- Şartlı mülteci; Avrupa dışında meydana gelen olaylar nedeniyle, mülteci tanımındaki şartlara haiz olduğunu iddia ederek, üçüncü ülkelere iltica etmek üzere Türkiye’den uluslararası koruma talebinde bulunan kişidir.